Jak prawidłowo opłacać składkę na FEP - 4 najczęstsze problemy płatników składek
Obowiązek rozliczania i opłacania składek na FEP istnieje od 2010 r. Jednak w konkretnych sprawach nadal pojawiają się wątpliwości, jak prawidłowo go dopełnić i czy we wszystkich przypadkach zatrudniania osób przy pracach szczególnych składka ta powinna być opłacana.
Pracodawcy zatrudniający pracowników przy pracach w szczególnych warunkach bądź o szczególnym charakterze są m.in. zobowiązani prowadzić centralny rejestr stanowisk pracy oraz centralny rejestr pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a także corocznie składać do ZUS informację ZUS ZSWA. Pracodawcy ci ponoszą także dodatkowe koszty - mają obowiązek opłacać za swoich zatrudnionych (i finansować z własnych środków) składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Obowiązek ten spoczywa na nich od 1 stycznia 2010 r.
Pracownicy, za których należy opłacać składkę na FEP
Za pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach uważa się również pracowników ubezpieczonych z tytułu działalności twórczej lub artystycznej, tancerzy zawodowych wykonujących po dniu wejścia w życie ustawy prace związane z bardzo ciężkim wysiłkiem fizycznym.