Zakładanie pracowniczego programu emerytalnego w firmie - obowiązki pracodawcy
Pracowniczy program emerytalny (PPE) to grupowe i systematyczne oszczędzanie na poczet przyszłej emerytury, zorganizowane przez pracodawcę dla swoich pracowników. Środki zaoszczędzone w ramach programu emerytalnego będą stanowić dla przyszłego emeryta dodatkowe źródło dochodów.
Każdy pracodawca (z wyjątkiem jednostek budżetowych) może utworzyć taki program dla swoich pracowników za ich zgodą. Pracowniczy program emerytalny to dodatkowa forma oszczędzania na przyszłą emeryturę. Za jego rozliczanie odpowiedzialny jest pracodawca, który decyduje, w jakiej formie program będzie prowadzony. Do wyboru jest kilka form prowadzenia takiego programu. Należą do nich:
● fundusz emerytalny,
● umowa o wnoszenie składek pracowników do funduszu inwestycyjnego,
● umowa grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym lub
● zarządzanie zagraniczne.
Procedura zakładania PPE przez pracodawcę
Zanim dojdzie do założenia programu w firmie, pracodawca musi porozumieć się z pracownikami i ustalić najważniejsze parametry. Poniżej przedstawiamy, w jaki sposób prawidłowo założyć taki program.
Krok 1. Negocjacje z reprezentacją pracowników (związkami zawodowymi, a jeśli ich nie ma, z reprezentantami wybranymi przez załogę) - chodzi tu m.in. o ustalenie podstawowych parametrów funkcjonowania programu, czyli np. o wybór formy programu, określenie stażu pracy uprawniającego do uczestnictwa w programie, określenie wysokości składki podstawowej finansowanej przez zakład pracy itp.