Czy pracownik wysłany do innego kraju UE może nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce
Osoba, która zgodnie z umową o pracę ma wykonywać na rzecz polskiej firmy pracę za granicą w kilku krajach UE, ale faktycznie wykonuje ją tylko w jednym, nie ma możliwości podlegania ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Pracodawca, który nie prowadzi w Polsce znacznej części swojej działalności, powinien zgłosić takiego pracownika do systemu zabezpieczenia społecznego kraju, w którym faktycznie świadczy on pracę - tak 4 października 2012 r. orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Sprawa dotyczyła pracownika polskiej firmy, który na jej rzecz miał wykonywać pracę w Polsce i w kilku innych krajach UE. Taka informacja była zapisana w zawartych umowach o pracę. W rzeczywistości jednak pracownik w ogóle nie pracował w Polsce, lecz wykonywał pracę wyłącznie w jednym z krajów UE wymienionych w umowie o pracę. Po zakończeniu pracy pracownik wracał do Polski, gdzie przebywał na urlopie bezpłatnym, a następnie kolejne umowy o pracę były rozwiązywane za porozumieniem stron.