Data publikacji: 01.07.2018
Jakie są zasady ubezpieczenia zdrowotnego w UE
Osoby pracujące w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub w Szwajcarii oraz osoby wykonujące w jednym z tych państw działalność na własny rachunek, podlegają przepisom o zabezpieczeniu społecznym obowiązującym w tym państwie. Przepisy państwa, w którym jest wykonywana praca lub działalność na własny rachunek, regulują również obowiązek zgłoszenia takich osób do ubezpieczenia zdrowotnego i uprawnienia przysługujące z tego tytułu.
Posiadanie obywatelstwa jednego z państw należących do EOG lub obywatelstwa Szwajcarii nie przesądza o uprawnieniach do opieki zdrowotnej na koszt instytucji ubezpieczenia zdrowotnego tego państwa. Konieczne jest spełnienie warunków do nabycia tych uprawnień - objęcie opieką zdrowotną z tytułu ubezpieczenia lub udokumentowanie swoich uprawnień z innego tytułu niż własne ubezpieczenie.
Kilku moich pracowników będzie przez jakiś czas pracować w Austrii. W tym czasie składki nadal będą za nich opłacane w Polsce - uzyskałem już dla nich zaświadczenia z ZUS na drukach E-101. Czy te druki wystarczą, aby pracownicy mieli prawo do świadczeń zdrowotnych w Austrii?
Aby pracownicy byli uprawnieni do tych świadczeń, powinien Pan złożyć w oddziale wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wnioski o wydanie im Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Pracownik zatrudniony u polskiego pracodawcy, który został wysłany do pracy na terytorium innego Państwa Członkowskiego EOG lub Szwajcarii, może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w Polsce, jeśli spełnia warunki dotyczące czasu oddelegowania i charakteru pracy, jaką ma wykonywać za granicą. Fakt kontynuowania jego ubezpieczenia w Polsce potwierdza ZUS wydając zaświadczenie na druku E-101.