Data publikacji: 22.10.2006
1. Kiedy przedsiębiorca może starać się o emeryturę
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, po spełnieniu określonych warunków, mogą nabyć uprawnienia zarówno do emerytury, renty, jak i świadczenia przedemerytalnego. Jednak warunki uzyskania uprawnień do tych świadczeń różnią się od tych, które muszą spełnić pracownicy.
Przedsiębiorca może nabyć prawo do emerytury, renty czy świadczenia przedemerytalnego nawet wówczas, gdy prowadził działalność przez całe życie zawodowe. Wyjątkiem jest tzw. wcześniejsza emerytura pracownicza oraz emerytura z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach, do których prawo przysługuje pod warunkiem pozostawania w stosunku pracy przynajmniej przez pewien okres.
Od ponad 25 lat prowadzę małą firmę i opłacam z tego tytułu składki na ZUS. Czy mimo że nigdy nie byłem pracownikiem, ZUS przyzna mi emeryturę po ukończeniu 65 lat?
Nie ma przeszkód, aby na Pana wniosek złożony wraz z niezbędną dokumentacją ZUS przyznał Panu emeryturę.
Emerytura po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego przysługuje ubezpieczonym, którzy ukończyli 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) oraz mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący odpowiednio 20 lub 25 lat. Ustawodawca celowo używa pojęcia ubezpieczony, aby prawo do tego świadczenia nie było ograniczone do osób pozostających w stosunku pracy. Ubezpieczonym jest osoba, która podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu (przed 1 stycznia 1999 r.) bądź podlega (podlegała) ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.). W tym pojęciu mieści się więc również osoba prowadząca działalność gospodarczą.