comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-04-22
Czy odszkodowanie z tytułu nieuzasadnionego rozwiązania umowy o pracę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Nie można tu udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Organy podatkowe bowiem odmiennie podchodzą do tych kwestii i wydają różne interpretacje. Część z nich stoi na stanowisku przychylnym podatnikowi i udziela korzystnych odpowiedzi, potwierdzających możliwość zaliczenia takich odszkodowań w koszty firmy, inne z kolei nie uznają ich za koszty podatkowe.
Przykładów odmiennych stanowisk organów podatkowych w sprawach dotyczących ujmowania w kosztach uzyskania przychodów odszkodowań wypłacanych pracownikom jest wiele. Warto przytoczyć tu chociażby informację udzieloną 20 lutego 2003 r. (nr I/415-9/KM/03) przez II Urząd Skarbowy w Zielonej Górze, który na pytanie podatnika o możliwość zaliczenia w koszty uzyskania odszkodowania wypłaconego pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z naruszeniem przepisów prawa pracy, odpowiedział negatywnie. Powołał się na art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, niestanowiących kosztów podatkowych. Następnie argumentował, że zasądzona przez sąd kwota nie jest bezpośrednio związana ze świadczeniem z tytułu pracy i uznał, że kwota ta nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie powołał się na art. 23 ust. 1 pkt 15 omawianej ustawy, który dotyczy grzywien i kar pieniężnych. Pracodawca nie godząc się z tą opinią zwrócił się do wyższego szczebla, jakim jest Izba Skarbowa.
Pozostało 71% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
Szkolenie
Książka