comment
Porada
Data publikacji: 2006-03-07
Jak wypłacać odprawy należne pracownikom?
Zasady przyznawania i wypłaty odpraw pracownikom budzą duże wątpliwości pracodawców. Dotyczą one głównie uprawnień pracowników do odprawy, rodzajów odpraw, jakie mogą przysługiwać oraz możliwości wypłacania kilku odpraw jednocześnie.
Pracownikom przysługują odprawy m.in. z tytułu zwolnienia z pracy lub w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Zasady ich nabywania są więc różne. Również ich wysokość ustalamy w odmienny sposób. W przypadku odprawy emerytalno-rentowej wysokość jest stała i równa jednomiesięcznemu wynagrodzeniu. Natomiast odprawa z tytułu zwolnienia z pracy zależy od zakładowego stażu pracy i przysługuje w wysokości:
• jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata,
• dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat,
• trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Z końcem listopada 2005 r. umowa o pracę naszego pracownika została rozwiązana. Pracownik przeszedł na świadczenie przedemerytalne. Obecnie domaga się od nas wypłaty odprawy emerytalnej, gdyż przechodzi na emeryturę. Czy ta odprawa mu przysługuje?
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka