comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-02-13
Czy ZUS zawsze zobowiązuje pracodawcę do zwrotu świadczeń nienależnie pobranych przez pracownika ?
Osoba, której ZUS wypłacił świadczenie z systemu ubezpieczeń społecznych, w przypadku utraty uprawnień do tego świadczenia lub która nigdy takiego prawa nie posiadała, jest zobowiązana do jego zwrotu. Jeśli jednak prawo do świadczenia zostało przyznane pracownikowi na podstawie nieprawdziwych danych przekazanych przez pracodawcę, to brak jednolitej interpretacji, czy nienależnie wypłacone świadczenie powinien zwrócić pracownik czy pracodawca, powoduje, że w indywidualnych sprawach dochodzi do rozbieżnych rozstrzygnięć w zależności od tego, który organ podejmuje decyzję.
Jeżeli na podstawie dokumentacji i przeprowadzonego postępowania ZUS ustali, że pracownik pobiera nienależne świadczenia, zobowiązuje go do ich zwrotu. Gdy wypłata nastąpiła na skutek zawinionego działania pracownika bądź ze względu na odebranie mu za jakiś okres prawa do zasiłku chorobowego ze względu na odzyskanie zdolności do pracy lub nieprawidłowe wykorzystywanie tego zwolnienia, decyzja zobowiązująca do zwrotu wypłaconego zasiłku jest kierowana bezpośrednio do pracownika. Kwota nienależnie pobranego świadczenia jest wówczas potrącana z wypłacanych mu świadczeń z ubezpieczeń społecznych lub dochodzona w drodze egzekucji.
Pozostało 85% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka