Komu można przyznać dodatek funkcyjny
Pracodawca samorządowy może przyznawać pracownikom zatrudnionym na samodzielnych stanowiskach specjalny dodatek związany z pełnioną funkcją. Taki dodatek ma być rekompensatą za ich zwiększoną odpowiedzialność. Niejasne i zmieniające się przepisy sprawiają jednak, że samorządy mają problem z przyznawaniem i prawidłowym obliczaniem dodatku funkcyjnego. Warto zatem wiedzieć, komu i na jakich zasadach przysługuje ten składnik wynagrodzenia.
Czym jest dodatek funkcyjny
Dodatek funkcyjny to dodatkowe (poza wynagrodzeniem zasadniczym) świadczenie przyznawane osobom zatrudnionym na określonych stanowiskach, związane z pełnioną przez nie funkcją. Dodatek ma z założenia rekompensować szerszy zakres odpowiedzialności przypisanej pracownikom, którzy z reguły odpowiadają nie tylko za wyniki własnej pracy, ale także za wyniki pracy innych, podległych im pracowników.
Co do zasady, dodatek funkcyjny nie ma charakteru powszechnego. Wypłacany jest wówczas, gdy przewidują go przepisy szczególne regulujące stosunek pracy określonej grupy zatrudnionych lub przepisy wewnątrzzakładowe. Obecnie ten składnik wynagrodzenia rozpowszechniony jest przede wszystkim u pracodawców sfery budżetowej. Przewidują go bowiem przepisy o wynagradzaniu zarówno pracowników urzędów państwowych, samorządowych, jednostek organizacyjnych, jednostek samorządu terytorialnego, jak i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Obok wynagrodzenia zasadniczego, powyższe przepisy określają wysokość dodatku funkcyjnego (najczęściej w stałej kwocie lub procentowo do wynagrodzenia zasadniczego), przyjmując z reguły podobne mierniki, tj. rodzaj pracy, jej złożoność, zakres odpowiedzialności i kwalifikacje pracowników.