Porada
Kiedy pracodawca ponosi odpowiedzialność za niepobranie zaliczki na podatek od dochodów pracowniczych
Płatnik ponosi odpowiedzialność za błędy popełnione przy obliczaniu, pobieraniu i odprowadzaniu w ciągu roku zaliczek na podatek. Konsekwencją tych błędów może być powstanie zaległości podatkowej, którą płatnik ma obowiązek uregulować wraz z odsetkami. Ponieważ przepisy podatkowe nie regulują kwestii dochodzenia nadpłaconego przez pracodawcę podatku m.in. od pracownika, w takim przypadku należy stosować przepisy kodeksu cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu.
Do podstawowych obowiązków pracodawcy jako płatnika podatku należą:
● prawidłowe obliczenie, pobór i odprowadzanie w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika oraz
● sporządzenie i przekazanie podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.
Pracodawca jako płatnik pełni funkcję pośrednika między podatnikiem a organem podatkowym. Konstrukcja systemu podatkowego umożliwia kontrolę prawidłowości zarówno rozliczeń dokonywanych przez podatników, jak i wykonywania obowiązków przez płatników. Podstawową metodą działań organów podatkowych jest porównanie wysokości zaliczki pobranej przez płatnika z kwotą podatku dochodowego wykazanego w zeznaniu rocznym przez pracownika.
WAŻNE
Niezgodność kwot wykazanych np. w PIT-11 przez płatnika i w PIT-37 przez podatnika powoduje uruchomienie procedury wyjaśniającej w urzędach skarbowych.
Obliczenie wysokości zaliczki, jej pobranie od pracownika i wpłata na konto fiskusa to tzw. czynności materialno-techniczne. Oznacza to, że nie są to czynności związane z obowiązkiem podatkowym obciążającym podatnika, a działania podjęte przez płatnika nie zmieniają faktu, że obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Z chwilą przekazania pieniędzy podatnika na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa. Ustawodawca zabezpieczył interesy fiskusa wprowadzając do Ordynacji podatkowej przepisy, które przewidują odpowiedzialność płatnika w przypadku nieprawidłowego wywiązania się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nieprawidłowe wykonanie czynności materialno-technicznych związanych z pobraniem pracowniczych zaliczek na podatek powoduje powstanie zaległości podatkowej i naliczenie odsetek od zaległości, mimo że płatnik nie ma zobowiązania podatkowego względem organu podatkowego wynikającego np. z osiągnięcia przez pracodawcę dochodu z tego tytułu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right