Artykuł
Harmonogramy czasu pracy
Monika Frączek
specjalista ds. prawa pracy
Rozkład czasu pracy musi być określony w każdej firmie, natomiast harmonogram czasu pracy nie zawsze musi być tworzony. Pojęcie "harmonogram czasu pracy" nie jest zdefiniowane w przepisach prawa pracy. Rozkład czasu pracy jest pojęciem ustawowym, posługuje się nim Kodeks pracy, który reguluje m.in. zasady wprowadzania i zmieniania rozkładów czasu pracy (np. art. 150 Kodeksu pracy). Termin "harmonogram czasu pracy" występuje natomiast w ustawie antykryzysowej - ale nie jest w niej zdefiniowany.
Harmonogram czasu pracy można zdefiniować jako graficzne odzwierciedlenie rozkładu czasu pracy obowiązującego pracownika, które doprecyzowuje rozkład czasu pracy przez dokładne określenie dni pracy, dni wolnych ze wskazaniem ich rodzaju, tj. przede wszystkim z tytułu niedzieli, świąt, przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy.
PODSTAWA PRAWNA
● Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 125, poz. 1035) - art. 3 ust. 1, art. 9, art. 10, zwana dalej ustawą antykryzysową,
● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) - art. 135, art. 145, art. 147, art. 150, art. 15112,
● Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286 ze zm.).
Kiedy należy tworzyć harmonogram
Harmonogram czasu pracy należy tworzyć, jeżeli w firmie nie obowiązują sztywne ramy dotyczące ustalenia dni i godzin pracy, czyli w przypadku tzw. elastycznych rozkładów czasu pracy.
Harmonogram powinien określać zarówno dopuszczalny wymiar czasu pracy, jak i zasady rozłożenia tego wymiaru w poszczególnych dniach, tygodniach czy miesiącach. Dla każdego pracownika, dla którego pracodawca tworzy harmonogram czasu pracy, pracodawca powinien uwzględniać wszystkie elementy systemu czasu pracy, w których pracownik wykonuje pracę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right