Porada
Jak outsourcing pracowniczy wpływa na obowiązki wobec ZUS
Outsourcing pracowniczy polegający na faktycznym przejęciu pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy daje firmie spore oszczędności. Wówczas taka firma może skoncentrować się wyłącznie na wyznaczonych celach biznesowych. Każdy przedsiębiorca zainteresowany outsourcingiem powinien jednak upewnić się, czy konkretna oferta współpracy z zewnętrznym podmiotem wskazuje na zamiar faktycznego przejęcia pracowników, czy też została skonstruowana tylko w celu obejścia prawa, narażając pracodawcę na poważne kłopoty finansowe. W tym kontekście szczególnie dotkliwe mogą okazać się konsekwencje wynikające z mogącego powstać zadłużenia względem ZUS.
Outsourcing to określenie anglojęzyczne oznaczające oddelegowanie pewnych działań poza firmę do podmiotów i osób z zewnątrz, u podstaw którego zazwyczaj jest chęć uzyskania oszczędności. Działanie to może zostać uzupełnione przejęciem pracowników w trybie art. 231 ustawy - Kodeks pracy (dalej: k.p.), składając się na mechanizm tzw. outsourcingu pracowniczego.
Warunki przejęcia zgodnego z Kodeksem pracy
Aby outsourcing pracowniczy nie stał się dla zakładu pracy źródłem problemów, w jego wyniku powinno dojść do faktycznego przejęcia pracowników w trybie wskazanym w art. 23 k.p. W konsekwencji powinniśmy mieć do czynienia: