Pracownicy samorządowi - nabór, służba przygotowawcza i awansowanie po roku od wprowadzenia nowych regulacji
Od ostatniej nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych minął rok. Wprowadziła ona wiele zmian dotyczących m.in. naboru czy awansowania. W praktyce niektóre nowe przepisy nadal budzą wątpliwości. Dotyczy to m.in. możliwości przeniesienia pracownika samorządowego na inne stanowisko pracy czy konieczności odbywania służby przygotowawczej przez pracowników zatrudnionych na zastępstwo.
Zasady i procedury zatrudniania pracowników samorządowych zostały uregulowane w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Ostatnia nowelizacja tej ustawy z 10 maja 2013 r. weszła w życie 1 września 2013 r. Po roku funkcjonowania przepisów można ocenić, jak te regulacje sprawdzają się w praktyce.
Głównym celem nowelizacji było ograniczenie możliwości ominięcia ustawowego naboru na rzecz stosowania procedury awansu wewnętrznego pracowników samorządowych. Miało to zapobiec zatrudnianiu osób z tzw. polecenia, nieprzygotowanych i bez wymaganych kwalifikacji.
Procedurę zatrudniania pracowników samorządowych należy przeprowadzać przy zatrudnianiu pracowników w:
● urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
● starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,
● urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,
● biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
● biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Przepisów ustawy o pracownikach samorządowych - tak jak poprzednio - nie stosuje się do pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy (np. do pracowników zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego). Nie dotyczą ich więc wprowadzone regulacje.