Artykuł
Odwołanie od decyzji ZUS - praktyczny poradnik
Osoba niezadowolona z decyzji ZUS może od niej wnieść odwołanie do sądu. Odwołanie wnosi się na piśmie do ZUS, który wydał decyzję, lub ustnie do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę w ciągu miesiąca od dnia jej otrzymania.
W sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych zastosowanie mają przepisy ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. W związku z tym przed wydaniem decyzji ZUS prowadzi postępowanie według przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i na ich podstawie wydaje decyzję.
Decyzja musi zawierać:
1) oznaczenie organu, który ją wydał,
2) datę wydania,
3) oznaczenie strony lub stron,
4) powołanie podstawy prawnej,
5) rozstrzygnięcie,
6) uzasadnienie faktyczne i prawne,
7) podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem,
8) pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie.
W uzasadnieniu faktycznym decyzji powinny zostać zawarte:
● fakty, które organ uznał za udowodnione,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right