Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2018-07-03

UBIEGANIE SIĘ O EMERYTURĘ - JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ NIEZBĘDNE FORMULARZE

● wniosek o emeryturę

● kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych

● zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Zgłoszenie wniosku o emeryturę (w formie pisemnej, ustnej bądź elektronicznej) stanowi podstawę do wydania decyzji w sprawie emerytury przez ZUS. Do wypełnionego wniosku osoba ubiegająca się o emeryturę powinna dołączyć przede wszystkim kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych oraz zaświadczenie zakładu pracy potwierdzające wysokość osiągniętych przez pracownika wynagrodzeń wliczanych do podstawy wymiaru emerytury.

Obowiązujące przepisy emerytalne przewidują różne rodzaje emerytur (tzw. powszechną - przysługującą po ukończeniu 60 lat przez kobietę i 65 lat przez mężczyznę, wcześniejszą czy też przysługującą niezależnie od osiągniętego wieku). Możliwości, a także warunki ich uzyskania są uzależnione przede wszystkim od daty urodzenia (przed 1949 r. lub po 1948 r.) osoby, która ubiega się o to świadczenie.

Zasadą jest, że uzyskanie emerytury jest uzależnione od zgłoszenia wniosku o jej przyznanie. Wyjątek dotyczy osób pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy, które ukończyły powszechny wiek emerytalny. Osobom tym ZUS przyznaje z urzędu emeryturę zamiast dotychczasowej renty.

Wniosek o emeryturę może być zgłoszony w każdej pisemnej formie, a nawet ustnie - do protokołu w organie rentowym. Obowiązujące od niedawna przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (DzU nr 237, poz. 1412) przewidują również możliwość zgłoszenia wniosku w formie elektronicznej.

Najbardziej jednak powszechną i najczęściej stosowaną w praktyce formą złożenia wniosku jest nadal forma pisemna. Obowiązujące przepisy nie przewidują wzoru takiego wniosku, w związku z czym ZUS przyjmie i rozpatrzy każde pismo osoby ubezpieczonej, z którego będzie wynikało, że wnosi ona o przyznanie emerytury. Jednak w celu usprawnienia postępowania i pomocy w ubieganiu się o to świadczenie ZUS opracował urzędowy formularz wniosku o emeryturę o symbolu ZUS Rp-1E. Jest on umieszczony na stronie internetowej ZUS, a można go też otrzymać w każdej placówce ZUS na terenie kraju.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00