KIEDY I JAKĄ ODPRAWĘ MUSI WYPŁACIĆ PRACODAWCA
W niektórych sytuacjach określonych przez przepisy prawa pracy pracownikowi przysługuje dodatkowe świadczenie pieniężne w postaci odprawy. Pracodawca wypłaca ją m.in. w przypadku przejścia pracownika na emeryturę.
Prawo pracy nakazuje wypłatę odprawy, gdy stosunek pracy pracownika ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, w przypadku śmierci pracownika rodzinie zmarłego pracodawca wypłaca odprawę pośmiertną, a także gdy stosunek pracy z pracownikiem został rozwiązany z przyczyn, o których mowa w ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych.
Odprawa emerytalno-rentowa
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia (art. 92 k.p.).