Artykuł
WYNAGRODZENIE ZA WADLIWIE WYKONANĄ PRACĘ
Pracodawca może pozbawić pracownika wynagrodzenia tylko w przypadkach określonych przepisami. Jednym z powodów niewypłacenia wynagrodzenia za wykonaną pracę lub jego obniżenia jest wadliwe wykonanie przez pracownika produktów lub usług.
Beata Naróg
Wadliwość wykonanej pracy nie jest wystarczającym powodem, aby nie wypłacić pracownikowi wynagrodzenia. Konieczne jest również wykazanie, że powstała ona z winy pracownika. Przepis Kodeksu pracy regulujący powyższe zagadnienie w praktyce najczęściej stosowany jest w systemach akordowych, jednak może być on zastosowany do każdego rodzaju pracy.
Wina pracownika
Pracownik ma obowiązek wywiązywania się ze swoich zadań z zachowaniem należytej staranności i sumienności, stosując się do zgodnych z przepisami prawa lub umową o pracę poleceń przełożonego dotyczących pracy. Jeżeli zatem dojdzie do naruszeń w zakresie sumienności czy staranności, pracodawca, chcąc pozbawić pracownika wynagrodzenia za wadliwy produkt lub usługę albo je odpowiednio obniżyć, musi wykazać winę pracownika, a także związek przyczynowy między działaniem pracownika a wadliwością efektów jego pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right