CZY ZGODNA Z PRZEPISAMI O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH JEST - STOSOWANA PRZEZ BANKI - PRAKTYKA POLEGAJĄCA NA TELEFONICZNYM POTWIERDZANIU U PRACODAWCÓW PRAWDZIWOŚCI DANYCH OSOBOWYCH, UMIESZCZONYCH PRZEZ PRACOWNIKÓW WE WNIOSKACH KREDYTOWYCH CZY TEŻ ZAWARTYCH W ZAŁĄCZNIKACH DO TYCH WNIOSKÓW?
GIODO
Powszechną praktyką stosowaną przez podmioty z sektora bankowego jest weryfikowanie (potwierdzanie) danych, np. w zakresie dotyczącym wysokości wynagrodzenia, przedstawionych przez osobę występującą z wnioskiem o przyznanie kredytu, u pracodawcy tej osoby. W przypadku gdy tego rodzaju weryfikacja odbywa się w formie rozmowy telefonicznej, może dojść do udostępnienia przez pracodawcę danych osobowych pracownika osobie nieupoważnionej. Pracodawca potencjalnego kredytobiorcy banku nie ma bowiem w takiej sytuacji możliwości pewnego potwierdzenia tożsamości rozmówcy - innymi słowy nie może z całą pewnością stwierdzić, że osoba telefonująca do niego w celu zweryfikowania danych rzeczywiście jest przedstawicielem banku, a więc osobą upoważnioną do pozyskania informacji na temat pracownika. Tymczasem jednym z podstawowych obowiązków spoczywających na pracodawcy jest obowiązek zabezpieczenia danych osobowych pracowników przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym.