OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PRACOWNIKÓW
Wszystkie osoby pracujące z danymi osobowymi pracowników, w tym także pracownicy działu kadr, muszą mieć upoważnienie do ich przetwarzania.
Beata Naróg
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ochrona danych osobowych dotyczących pracowników. Dotyczy to informacji zgromadzonych zarówno przed nawiązaniem umowy o pracę, jak i w trakcie jej trwania. Ochrona ta polega m.in. na uprawnieniu pracodawcy do żądania tylko tych informacji, których zakres określony został przepisami Kodeksu pracy, i przetwarzaniu innych danych tylko za zgodą pracownika. Przepisy prawne jednak nie tylko wytyczają zakres informacji, których może żądać pracodawca, ale i nakładają na pracodawcę obowiązek określonego postępowania ze zgromadzonymi danymi. Zasady przetwarzania danych osobowych określa ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm., zwana dalej uodo) oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.