comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-12-30
PRACA ZMIANOWA
Pracodawca, który chce wydłużyć czas pracy w swojej firmie, powinien rozważyć wprowadzenie pracy zmianowej. Można ją łączyć z każdym przyjętym systemem czasu pracy.
Monika Frączek
ekspert prawa pracy
Pracą zmianową jest wykonywanie pracy według ustalonego rozkładu czasu pracy, przewidującego zmianę pory wykonywania pracy przez poszczególnych pracowników po upływie określonej liczby godzin, dni lub tygodni (art. 128 § 2 pkt 1 k.p.). Stosując pracę zmianową, można dostosować jej organizację, liczbę zmian oraz czas ich trwania do indywidualnych potrzeb danego pracodawcy. Zmian może być mniej niż trzy lub więcej. Mogą być również tak zaplanowane, że będą się zazębiały. Prawo pracy pozostawia w tym zakresie wolną rękę pracodawcy, z tym jednak, że wprowadzenie pracy zmianowej nie może naruszać przepisów Kodeksu pracy dotyczących czasu pracy.
Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników i nie jest zobowiązany do wydawania regulaminu pracy (art. 150 k.p.). Praca zmianowa stanowi właśnie element rozkładu czasu pracy w firmie. Wystarczy więc zamieścić w którymś z wymienionych aktów (w zależności od tego, jaki z nich obowiązuje u danego pracodawcy) zapis np. następującej treści:
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka