comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-02-12
Rozliczanie podatkowe pracownika
Pracodawca w zakresie rozliczeń finansowych z organami skarbowymi pełni obowiązki płatnika. Wiąże się z tym odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie wynagrodzenia pracownika i opłacenie zaliczki na podatek dochodowy w odpowiedniej wysokości.
Paweł Ziółkowski
Z zatrudnianiem pracowników wiąże się wiele obowiązków pracodawcy. Większość z nich związana jest z realizacją przepisów prawa pracy (wypłata wynagrodzenia, prowadzenie akt pracowniczych itd.), ale istnieją także inne, nałożone przez odrębne gałęzie prawa, a wśród nich na pierwsze miejsce wysuwają się obowiązki pracodawcy związane z posiadaniem statusu płatnika.
Pracodawca jako płatnik
Płatnikiem, w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia podatku, jego pobrania od podatnika i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, DzU nr 137, poz. 926 ze zm.).
Wynika z tego, że płatnikiem może być w gruncie rzeczy każdy podmiot, bez względu na to czy ma osobowość prawną, czy też nie - dotyczy to także spółek nieposiadających osobowości prawnej, które, mimo że nie są podatnikami podatku dochodowego, mogą być jego płatnikami. Do bycia płatnikiem nie jest potrzebne posiadanie osobowości prawnej.
Przykład
Spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej. Nie jest ona również przedsiębiorcą - zarówno podmiotowość prawną, jak i gospodarczą mają wspólnicy tych spółek (każdy z osobna). Spółka ta może jednak między innymi zatrudniać pracowników. Staje się tym samym - jako całość - pracodawcą i ma także status płatnika.
Przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) nakładają na osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (zakłady pracy) obowiązek obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych podmiotów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Tym samym zakładom pracy nadany został status płatnika. Mimo że przepisy nakładają na płatników obowiązek jedynie ustalania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy, to należy pamiętać, iż płatnik zobowiązany jest także do wpłacania obliczonej i pobranej zaliczki do właściwego urzędu skarbowego a niewywiązywanie się z tego obowiązku powoduje powstanie u płatnika zaległości podatkowej.
Pozostało 94% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka