Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-07-03

Przyczyny wypadków przy pracy

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy. Naruszenie tego obowiązku wiąże się dla pracodawcy z przykrymi konsekwencjami, w tym z obciążeniami finansowymi.

Agnieszka Polak
Do obowiązków pracodawcy należy zaliczyć m.in. dbanie o przestrzeganie bezpieczeństwa i higieny pracy. Ma to istotne znaczenie szczególnie w przedsiębiorstwach, w których istnieje duże ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy. Wystąpienie zdarzenia, które może być uznane za wypadek przy pracy (bez względu na to czy jest to zawinione, czy niezawinione działanie pracodawcy), nakłada na niego obowiązek sporządzenia protokołu powypadkowego. Najwięcej trudności w praktyce sprawia określenie przyczyny wypadku. Pracodawca musi wiedzieć, że od ustalenia, co było rzeczywistą przyczyną wypadku, zależy w głównej mierze zakwalifikowanie danego zdarzenia jako wypadek przy pracy. Jeżeli przyczyna ta pochodzi tylko i wyłącznie z organizmu pracownika (np. wrodzona wada serca, choroba, która jest dziedziczna) bądź została wywołana jego nagannym zachowaniem, dane zdarzenie nie jest wypadkiem przy pracy i pracodawca nie ponosi odpowiedzialności. W sytuacji gdy wypadek został wywołany przez czynniki niezależne od pracownika i związane z wykonywaną pracą, mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy, rodzącym po stronie pracownika prawo do świadczeń odszkodowawczych.
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
• podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
• podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
• w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Aby zdarzenie było uznane za wypadek przy pracy, muszą wystąpić łącznie wszystkie te elementy.
Nagłość zdarzenia oznacza czas działania, czyli krótkie, momentalne, jednorazowe lub gwałtowne zadziałanie przyczyny zewnętrznej.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00