comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-07-10
Poznaj podstawowe pojęcia
Zagadnienia związane z czasem pracy powodują liczne problemy interpretacyjne. Dzisiaj rozpoczynamy cykl, który ułatwi Państwu codzienne zmagania z tym zagadnieniem.
Zgodnie z art. 128 Kodeksu pracy, czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
WAŻNE! Samo fizyczne przebywanie pracownika w miejscu pracy nie wystarczy do uznania spędzonego tam czasu za czas pracy. Aby mówić o czasie pracy, pracownik musi co najmniej znajdować się w stanie gotowości do pracy. Natomiast, przykładowo, „stawienie się pracownika w miejscu wykonywania pracy w stanie nietrzeźwości wyklucza zarówno możliwość świadczenia przez niego pracy, jak też pozostawania w gotowości do jej świadczenia” (wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2000 r. - I PKN 586/99; OSNAP 2001/18/556).
Pozostawaniem w dyspozycji pracodawcy określamy zatem stan, w którym pracownik albo świadczy umówioną pracę, albo pozostaje w gotowości do pracy, oczekując na wskazówki i dyrektywy ze strony pracodawcy.
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka