comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-02-13
Regulamin pracy - komentarz do k.p.
Roczny limit godzin nadliczbowych, który ustala pracodawca, urlop wypoczynkowy na żądanie, umowa o pracę w zastępstwie oraz bezpłatne pierwsze dni krótkich zwolnień lekarskich trwających do 6 dni włącznie - to najbardziej kontrowersyjne zmiany, które wprowadziła do Kodeksu pracy nowela z 26 lipca 2002 r.
O tym, jaki kształt zmiany te przybiorą w konkretnej firmie, zadecyduje m.in. treść regulaminu pracy. Należy pamiętać, że może on przewidywać odstępstwa od przepisów prawa pracy jedynie na korzyść pracownika. Nie może zawierać postanowień mniej korzystnych.
Kto tworzy regulamin pracy?
Do czasu wejścia w życie nowelizacji, tj. do 29 listopada 2002 r., regulamin pracy musieli tworzyć pracodawcy zatrudniający co najmniej 5 pracowników. Teraz obowiązek ten nie ciąży na pracodawcach, jeżeli organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki stron stosunku pracy określa układ zbiorowy pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 (a nie jak do tej pory 5) pracowników. Oznacza to, że od 29 listopada 2002 r. regulamin pracy musi tworzyć pracodawca, u którego nie obowiązuje układ zbiorowy pracy lub zatrudnia co najmniej 20 pracowników.
Art. 104.
§ 1. Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
§ 2. Regulaminu pracy nie wprowadza się, jeżeli w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników.
Pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników, zamiast jednego dokumentu, jakim jest regulamin pracy, musi poinformować każdego pracownika indywidualnie na piśmie o:
• obowiązujących go normach czasu pracy,
• terminach dni wolnych od pracy, wynikających z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy,
• porze nocnej,
• terminie, miejscu i czasie wypłaty wynagrodzenia,
• przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Pozostało 94% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka