Artykuł
Obowiązek zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń
WYKŁAD III
Obowiązek zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń
W wyniku nawiązania stosunku pracy powstaje obowiązek ubezpieczeń.
Pracodawca jako płatnik składek zgłasza pracownika do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w terminie 7 dni od daty
powstania tego obowiązku.
Zatrudniając nowego pracownika, pracodawca powinien zgłosić go do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego. Obowiązek ten wynika z art. 36 ustawy z 13 października 1998 r. (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) oraz art. 16 ustawy z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.).
Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia. Datą powstania obowiązku ubezpieczenia będzie data nawiązania stosunku pracy, czyli zgodnie z art. 26 k.p. data określona w umowie o pracę jako dzień rozpoczęcia pracy. Jeżeli strony nie ustaliły tego terminu, stosunek pracy nawiązuje się w dniu zawarcia umowy.
Jeżeli zatrudniasz osobę pozostającą w stosunku pracy u innego pracodawcy, który zgłosił ją do ubezpieczeń i opłaca za nią składki, również musisz dokonać zgłoszenia tej osoby na druku ZUS ZUA.
Jeżeli zawierasz ze swoim pracownikiem umowę zlecenia, musisz go zgłosić do ubezpieczeń na druku ZUS ZUA z kodem 50 00 XX.
Zgłoszenia należy dokonać na druku ZUS ZUA, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 4 grudnia 1998 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 149, poz. 982).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right