Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-01-25

Wypadek w drodze do pracy i z pracy - cz. 2

Bogusław Andrzejczak

Wypadek w drodze do pracy i z pracy (cz. II)

W celu prawidłowego ustalenia, czy dane zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek w drodze do pracy lub z pracy, wymaga się często przeprowadzenia przez zakład pracy żmudnego i wnikliwego postępowania.

Bardzo często zakłady pracy upraszczają całe postępowanie opierając się przy sporządzaniu karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy jedynie na oświadczeniu samego poszkodowanego, nawet gdy były inne dowody i należało z nich skorzystać. Prowadzi to często do błędnych ustaleń, niejednokrotnie celowo sugerowanych przez poszkodowanych.

Instrukcja ZUS w sprawie zasad postępowania w zakresie sporządzania karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy wskazuje, na podstawie jakich dowodów zakład pracy powinien sporządzić kartę takiego wypadku. Instrukcja ta nie podaje żadnego ograniczenia w zakresie postępowania dowodowego.

Należy odwołać się do wszystkich możliwych w danym przypadku dowodów, takich jak:

â

szkic miejsca wypadku, dodając szczegółowy opis,

â

zdjęcia fotograficzne,

â

opinia biegłych z różnych dziedzin, w tym również opinie lekarzy,

â

zeznania świadków wypadku; jeżeli nie było świadków naocznych, to zeznania świadków pośrednich,

â

dane pochodzące od organów prowadzących śledztwo lub od organów sądowych (prawomocny wyrok).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00