Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-07-12

Aspekty podatkowe uczestnictwa w przetargu publicznym

Przetarg publiczny: Sformalizowanie procedur zamówień publicznych pociąga za sobą określone konsekwencje podatkowe dla zamawiających w tym trybie, ubiegających się o zamówienie i wykonawców umów. Zainteresowani zamówieniami powinni mieć świadomość problemów powstających na styku prawa podatkowego i prawa zamówień publicznych. W szczególności powinno się o tym pamiętać przy sporządzaniu umów o realizację zamówień publicznych. Odpowiednie jej zredagowanie może pomóc stronom uniknąć negatywnych konsekwencji podatkowych.
Uczestnicy przetargów organizowanych w trybie przepisów Prawa zamówień publicznych często stoją przed koniecznością rozstrzygania skomplikowanych kwestii podatkowych. W opracowaniu tym przedstawiam najczęstsze problemy podatkowe, przed jakimi stają zarówno realizujący zamówienia publiczne, jak i ubiegający się o nie.
Podatki dochodowe
Ponieważ większość przepisów mogących dotyczyć zamówień publicznych zawartych w ustawach o podatkach dochodowych (jak np. rozpoznawanie kosztów) ma wspólne brzmienie, zawarte dalej uwagi będą dotyczyć podatników obu podatków dochodowych: od osób prawnych i od osób fizycznych.
Opodatkowanie wspólnego przedsięwzięcia (konsorcjum)
Przepisy Prawa zamówień publicznych przewidują możliwość ubiegania się o dane zamówienie przez podmioty występujące wspólnie - konsorcjum (art. 23 ust. 1). Konsorcjum na gruncie polskiego prawa nie jest odrębnym podmiotem prawa, nie ma też osobowości prawnej. Jest szczególną odmianą spółki cywilnej, zawiązanej dla osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez połączenie się w jedną organizację gospodarczą.
Umowa konsorcjum jest umową nienazwaną. W jej rezultacie dochodzi do połączenia posiadanego przez poszczególne firmy doświadczenia, zaplecza technicznego i ludzkiego, powstaje więc możliwość wykazania się większą liczbą wykonanych projektów i zabezpieczenia finansowego kilku podmiotów gospodarczych. Decydujący się na ten sposób ubiegania o zamówienie powinni pamiętać, że wzajemne rozliczenia między podmiotami (fakturowanie, refakturowanie za wykonanie poszczególnych prac) powinny być dokonywane w sposób umożliwiający właściwe i niebudzące wątpliwości określenie kosztów i przychodów podatkowych dla poszczególnych podmiotów realizujących zamówienie publiczne - udokumentowane zgodnie z zasadami wystawiania dowodów księgowych na podstawie ustawy o rachunkowości (informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 13 sierpnia 2004 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, nr US72/ROP1/423/576/04/AW).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00