Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-08-24

Koszty ochrony firmy

Przy omawianiu kosztowego aspektu wydatków związanych z ochroną osób i mienia należy zwrócić uwagę, że stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop (w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych chodzi odpowiednio o przepisy art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1). Z tego wynika, że do uznania określonego wydatku za koszt podatkowy w znaczeniu nadanym ustawą - niezbędne jest łączne wystąpienie dwóch zasadniczych przesłanek. Pierwszą przesłanką (pozytywną) jest poniesienie wydatku w celu osiągnięcia przychodów. Natomiast drugą przesłanką (negatywną) jest brak ujęcia tego kosztu w katalogu kosztów niepotrącalnych.

Trzeba zaznaczyć, iż za koszty podatkowe mogą być uznane zarówno wydatki bezpośrednio wpływające na powstanie i wielkość przychodów, jak i takie, które na powstanie przychodów wpływają jedynie pośrednio. Jak podkreślił NSA w wyroku z 18 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Wr 2552/98): Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Ustawy podatkowe regulujące zagadnienie kosztów uzyskania przychodów zaliczają do nich również koszty pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami (...) W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty. Takimi kosztami pośrednimi (...) są niewątpliwie koszty zarządzania przedsiębiorstwem: koszty ogólnoadministracyjne, jak np. wynagrodzenia kierownictwa jednostki, koszty podróży służbowych, łączności, biurowe oraz ogólnogospodarcze w postaci kosztów utrzymania obiektów o charakterze ogólnym, magazynów, (podkr. autora) (...), .
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00