Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-06-30

Prostsze rozliczenia z ZUS - ubezpieczenia społeczne po zmianach

18 grudnia 2002 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja, która weszła w życie 1 stycznia 2003 r., wprowadza wiele zmian w zakresie obowiązków płatników, w tym dotyczących dokumentów zgłoszeniowych, oraz rozszerza zakres zobowiązanych do elektronicznego przekazywania danych.

Wprowadzone zmiany mają różnorodny charakter - porządkujący i merytoryczny. Należy jednak zwrócić uwagę, że głównym celem regulacji było:
1) ograniczenie zakresu informacji przekazywanych do ZUS,
2) uproszczenie procedur postępowania mającego na celu odciążenie płatników składek i ZUS,
3) usprawnienie obsługi ubezpieczonych,
4) stworzenie możliwości zakończenia przez ZUS postępowań wyjaśniających błędne dokumenty ubezpieczeniowe,
5) wyeliminowanie ograniczeń utrudniających pełne i prawidłowe funkcjonowanie systemu informatycznego,
6) usprawnienie przymusowego dochodzenia zaległych składek.
W niniejszym opracowaniu zostaną omówione jedynie najważniejsze ze zmian, które mają istotne znaczenie dla płatników składek oraz ubezpieczonych.
Ograniczenie podstawy wymiaru składek
Wprowadzona zmiana ma na celu wyeliminowanie przypadków opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po osiągnięciu przez ubezpieczonego rocznej podstawy wymiaru składek.
Dotychczasowe przepisy stanowiły, że obowiązkiem ZUS było dopilnowanie, aby po osiągnięciu przez ubezpieczonego 30-krotności rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe składki nie były dalej opłacane. Praktyka wykazała jednak, że ZUS w znacznej części przypadków nie miał możliwości bieżącego wychwytywania przekroczenia tego ograniczenia. Było to przede wszystkim skutkiem błędów występujących w dokumentach ubezpieczeniowych. Prawidłowe rozliczenie 30-krotności, zwłaszcza w przypadku kilku zatrudnień, było możliwe dopiero po zamknięciu roku, kiedy znane były pełne roczne dochody ubezpieczonego. Oczywiście podejmowano próby wcześniejszego rozliczenia, ale były one obarczone dużym błędem, co powodowało konieczność wielu korekt.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00