Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-08-10

Ulgi i ułatwienia w regulowaniu zobowiązań podatkowych

W okresie spowolnienia rozwoju gospodarczego wielu przedsiębiorców traci płynność finansową, a co za tym idzie - zdolność regulowania bieżących zobowiązań podatkowych. W takiej sytuacji pomocne może być zapoznanie się z przepisami ustawy - Ordynacja podatkowa, które określają inne niż pieniężne formy zapłaty podatku oraz zasady jego umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu płatności. Stanowią one swoiste przywileje dla podatników. Ich stosowanie jest jednak ograniczone i często uzależnione od uznania organów podatkowych. Niemniej podatnik znajdujący się w trudnej sytuacji powinien rozważyć zastosowanie tych przepisów.

Elementem definicji podatku jest jego pieniężny charakter. Zobowiązanie podatkowe wygasa na skutek zapłaty podatku. Zapłata może być dokonana gotówką lub w formie bezgotówkowej. Przedsiębiorcy co do zasady muszą dokonywać zapłaty w formie bankowych rozliczeń bezgotówkowych. Ponadto z zobowią- zań podatkowych można się wywiązać poprzez:
• potrącenie z wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego,
• potrącenie z wierzytelności podatnika wobec państwowych jednostek budżetowych lub samorządowych jednostek budżetowych,
• przeniesienie własności rzeczy lub praw własności na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządowych.
Alternatywne sposoby regulowania zobowiązań podatkowych
POTRĄCENIE PODATKU Z WIERZYTELNOśCI
Potrącenie podatku z wierzytelności następuje na wniosek podatnika lub z urzędu. W pierwszym przypadku dniem zapłaty podatku jest dzień złożenia wniosku, a w drugim - dzień wydania postanowienia przez organ podatkowy. Organ podatkowy odmawia dokonania potrącenia w drodze decyzji, co do której przysługuje podatnikowi odwołanie, a później ewentualna skarga do NSA. Potrąceniu podlegają wyraźnie wskazane przez Ordynację podatkową rodzaje wierzytelności wobec Skarbu Państwa, państwowych jednostek budżetowych, jednostek samorządowych oraz samorządowych jednostek budżetowych. Potrąceniu podlegają zarówno bieżące zobowiązania podatkowe, jak i zaległości podatkowe. Wierzytelności - na wniosek podatnika - mogą być zaliczane także na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Wydaje się, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby potrą- ceniu podlegały także przedawnione wierzytelności, ponieważ upływ terminu przedawnienia nie powoduje wygaśnięcia wierzytelności. Należy zwrócić uwagę na konieczność istnienia tożsamości podatnika i podmiotu, któremu dana wierzytelności przysługuje. W piśmie Ministerstwa Finansów nr SP1/5-861-217-2641/99 zwrócono uwagę, że nie jest dozwolone potrącenie wierzytelności przysługującej spółce cywilnej z zobowiązania podatkowego wspólnika.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00