Zmiany prawa – weszły w życie od 19 września do 1 listopada 2024 r.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 18 września do 17 października 2024 r.
19 września 2024 r.
Przedłużenie terminów podatkowych poszkodowanym w powodzi z września 2024 r.
19 września 2024 r. zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów, które przedłużyło wybrane terminy prawa podatkowego związane z wpłaceniem do urzędu skarbowego należnego podatku (w tym zaliczki na podatek), złożeniem zeznania lub deklaracji podatkowej. Rozwiązanie to jest kierowane do podatników i płatników poszkodowanych wskutek powodzi z września 2024 r.
Z przedłużonych terminów podatkowych mogą skorzystać poszkodowani podatnicy (płatnicy), którzy na skutek powodzi doznali szkód majątkowych lub utracili, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.
Poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z przedłużonych terminów podatkowych w zakresie PIT, CIT, VAT, PCC oraz podatku od spadków i darowizn.
Podatnicy PIT oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poszkodowani w powodzi mogą zapłacić należne zaliczki lub ryczałt za miesiące od sierpnia do grudnia (lub II i IV kwartał) 2024 r. płacone z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w terminie do 30 kwietnia 2025 r. W tym terminie podatnicy PIT mogą też przekazać zaliczki pobrane przez nich jako płatników (np. z tytułu zatrudnienia pracowników czy zleceniobiorców) – chodzi o zaliczki pobrane w okresie od 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
W przypadku podatników CIT poszkodowanym w powodzi przedłużono termin wpłaty zaliczek na CIT do 31 marca 2025 r.
W zakresie VAT przedłużono podatnikom poszkodowanym w powodzi terminy do zapłaty VAT przypadające w okresie od 19 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Zapłaty VAT będą oni mogli dokonać do 25 stycznia 2025 r. Natomiast do 25 listopada 2024 r. przedłużono terminy do złożenia: