ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 11 października 2024 r.
w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi
Na podstawie art. 111 ust. 7b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852 i 1473) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”;
2) warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
3) wysokość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, większą niż określona w art. 111 ust. 4 ustawy;
4) przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§ 2. [Podstawy odliczenia od podatku należnego lub zwrotu] Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, w przypadku gdy:
1) posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;
2) w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 1473) do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§ 3. [Warunki konieczne odliczenia od podatku lub zwrotu] Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
4) utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
5) zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy odpowiednio powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
6) rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 pkt 2, nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
7) posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
§ 4. [Wysokość odliczenia lub zwrotu] Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom w wysokości:
1) ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł - w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;
2) ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł - w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
§ 5. [Sposób dokonania odliczenia od podatku należnego] 1. Odliczenia od podatku należnego, o którym mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w tym przepisie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
2. W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków.
3. W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
4. Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
5. W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy, wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, może pomniejszyć wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
§ 6. [Zwrot poniesionych wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej] 1. W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
2) numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
2) kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży;
3) w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.
§ 7.[Wyłączenie od obowiązku zwrotu] Podatnicy, którzy łącznie spełniają warunki, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy ten zwrot dotyczył zakupu kas rejestrujących utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§ 8.[Pozostałe przypadki odliczenia od podatku należnego lub zwrotu] Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Przepisy § 3-6 stosuje się.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Finansów: A. Domański
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00