comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-04-20
Rezerwy na przyszłe zobowiązania
Rezerwy na świadczenia emerytalne, odprawy, nagrody jubileuszowe i zaległe urlopy w jednostkach średnich i dużych dotyczą często znacznych kwot. Ich tworzenie wymaga skrupulatności, a przede wszystkim dokładnego poznania zasad ich tworzenia i wykazywania w księgach rachunkowych.
Rezerwy w znowelizowanej ustawie o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 21) określa się jako zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. W bilansie wyodrębnia się trzy grupy rezerw:
1) rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
2) rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne z podziałem na:
a) długoterminowe,
b) krótkoterminowe,
3) pozostałe rezerwy z podziałem na:
a) długoterminowe,
b) krótkoterminowe.
Ogólne zasady tworzenia rezerw
Rezerwę z tytułu odroczonego podatku dochodowego tworzy się w wysokości kwoty podatku dochodowego, wymagającej w przyszłości zapłaty, w związku z występowaniem dodatnich różnic przejściowych, tj. różnic, które spowodują zwiększenie podstawy obliczenia podatku dochodowego w przyszłości (art. 37 ust. 5 ustawy o rachunkowości).
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right