Artykuł
Wydatki na promocję środków farmaceutycznych
Wydatki na promocję środków farmaceutycznych
Ograniczenia prawne w zakresie reklamy i promocji środków farmaceutycznych i materiałów medycznych skłaniają ich producentów, importerów oraz hurtownie do poszukiwania innych form pozwalających na zwiększenie przychodów ze sprzedaży tych produktów.
Ustawa z 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i inspekcji farmaceutycznej wprowadziła w art. 4 zakaz prowadzenia reklamy leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza. Dopuszczona została ich reklama w specjalistycznych pismach medycznych. Formy prowadzenia reklamy i promocji szczegółowo określa zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 21 lutego 1994 r. w sprawie zasad i form prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i materiałach medycznych.
Jedną z dopuszczalnych form oddziaływania na wzrost sprzedaży jest pozyskiwanie środowisk medycznych. W ostatnim czasie popularne stały się różnego rodzaju wyjazdy lekarzy na sympozja, konferencje i szkolenia na temat zastosowania leków, szczególnie nowych generacji, oraz zwykłe wyjazdy wypoczynkowe fundowane lekarzom przez firmy farmaceutyczne lub hurtownie. Organizacja takich imprez nasuwa wiele wątpliwości na gruncie przepisów podatkowych i cywilnych.