Porada
Zaliczki i rabaty w księgach rachunkowych
Zaliczki otrzymane na poczet dostaw towarów i usług, do czasu ich realizacji w przyszłych okresach, ewidencjonuje się na koncie "Rozliczenia międzyokresowe przychodów". Dopiero w momencie wykonania usługi bądź wydania towaru należy je przeksięgować na konto "Przychody ze sprzedaży". Jeśli otrzymana zaliczka jest wpłacana w walucie obcej, należy ją wycenić według kursu faktycznie zastosowanego - kursu kupna banku z dnia otrzymania zaliczki. Należy pamiętać, że obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej otrzymaną zaliczkę wymaga zastosowania kursu średniego NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
Rezygnacja z zamówienia
Jeśli przed realizacją umowy/zamówienia kontrahent wpłacający zaliczkę zrezygnuje z zamówienia, należy wystawić fakturę korygującą do faktury potwierdzającej otrzymanie zaliczki. W księgach rachunkowych taka operacja będzie ewidencjonowana jako storno zapisów dotyczących otrzymania zaliczki. Gdyby z umowy wynikało, że zaliczka nie podlega zwrotowi, należy ją ująć na koncie "Pozostałe przychody operacyjne". W przypadku odstąpienia od umowy zatrzymana zaliczka nabiera charakteru odszkodowawczego i należy ją zakwalifikować do przychodów działalności operacyjnej.
W księgach podmiotu wpłacającego zaliczkę należy ją zaewidencjonować na koncie "Rozliczenie zakupu" w analityce "Zaliczki", a w momencie odbioru towaru bądź usługi będących przedmiotem danej transakcji przenieść na konto służące ewidencji towarów, materiałów lub usług. Jeśli zaliczka jest płacona kontrahentowi w walucie, wycena przebiega podobnie jak w przypadku zaliczki otrzymanej - wpłata zaliczki jest wyceniana po kursie sprzedaży banku, a faktura potwierdzająca wpłatę zaliczki po kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego, zastosowanym przez wystawcę faktury.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right