Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-02-07

Przejęcie pracodawcy

W dzisiejszej sytuacji gospodarczej wiele firm zmienia właściciela. Skończyły się, co prawda, czasy prywatyzacji, ale i obecnie można z dnia na dzień stać się pracownikami innej firmy. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że prawo mianem transferu firmy określa różnorodne sytuacje - nie tylko sprzedaż, ale nawet umowy zobowiązaniowe (np. dzierżawę). Warto wiedzieć, jak prawo reguluje wzajemne stosunki stron umowy o pracę, zwłaszcza że nowi pracodawcy chętnie ingerują w warunki zatrudnienia. Znajomość zasad "transferu" firmy jest zresztą niezwykle istotna dla obu stron stosunku pracy. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi aktualny temat na zamówienie, skupiający się na praktycznych aspektach problematyki wspartych szeroko przytaczanym orzecznictwem sądowym.

Przejście całości i części firmy

Zasady zmiany pracodawcy prawo kwituje tylko jednym przepisem - jest to art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1976 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Zgodnie z jego brzmieniem w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Część firmy jest rozumiana jako pewna organizacyjna i funkcjonalna całość, niezależnie od jej rzeczywistego wyodrębnienia w strukturze starego pracodawcy. Jak stwierdził SN w wyroku z 29 listopada 2005 r. (sygn. akt II PK 391/04, OSNP z 2006 r. nr 19-20, poz. 297): częścią zakładu pracy w rozumieniu art. 23 k.p. jest taka jego część, która może być potraktowana jako placówka zatrudnienia pracownika, a więc zespół składników umożliwiający wykonywanie w niej pracy. Podstawą prawną przejścia części zakładu pracy na innego pracodawcę może być akt administracyjny, a w szczególności decyzja uprawnionego organu o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd na podstawie art. 43 u.g.n. Z kolei w wyroku SN z 20 listopada 1996 r. (sygn. akt I PKN 21/96, niepublikowany) czytamy: przez część zakładu pracy w rozumieniu art. 23 § 2 k.p. nie należy rozumieć każdego składnika mienia dotychczasowego pracodawcy, jak np. lokalu, maszyny, określonego prawa majątkowego. Częścią zakładu pracy staną się one dopiero wówczas, gdy będą tworzyć zespół składników zakładu, który może być potraktowany jako odrębna placówka zatrudnienia dla pracowników, którzy wykonują w niej pracę. Musi to być więc pewna zorganizowana całość, na którą składają się określone elementy materialne i majątkowe, system organizacyjny i struktura zarządzania, które będą dawały możliwość dalszego wykonywania pracy przez pracowników w niej zatrudnionych. Pojęcie "część firmy" nie odbiega zasadniczo od jego potocznego rozumienia. Warto podkreślić, że jeżeli nastąpiło przejęcie części zakładu pracy przez innego pracodawcę, to zasady transferu nie mają zastosowania do pracowników, którzy są nadal zatrudnieni w pozostałej, choćby niewielkiej części przedsiębiorstwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00