Przekształcanie spółek handlowych
Spółki handlowe są dzisiaj najważniejszą formą organizacji przedsiębiorców i sprawdzoną metodą na zarządzanie firmami. Wielu z przedsiębiorców coraz częściej prowadzi działalność w ramach spółki jawnej, spółki komandytowo-akcyjnej, spółki partnerskiej czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybór określonej formy prawnej nie jest ostateczny. Oznacza to, że przedsiębiorca może ją zmienić w dowolnym czasie, zachowując odpowiednie procedury umożliwiające przekształcenie spółki jednego rodzaju w inny rodzaj. Zainteresowani mają do wyboru sześć rodzajów spółek handlowych, z których każda ma swoje plusy i minusy.
Stan prawny na 26 maja 2009 r.
ANDRZEJ KOWALCZYK - radca prawny
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Niniejszy "Poradnik" jest przewodnikiem po zasadach dotyczących przekształcania spółek handlowych. Dzięki praktycznym przykładom i licznym wskazówkom przekształcenia spółek przestaną być dla Czytelników trudnym do zrozumienia zagadnieniem. W opracowaniu znajdą Państwo odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w praktyce wątpliwości, a także podpowiedzi, jak najkorzystniej przeprowadzić postępowanie przekształceniowe. Dzięki naszym wyjaśnieniom przepisy kodeksu spółek handlowych dotyczące przekształcenia formy prawnej spółek staną się bardziej zrozumiałe, a ich zastosowanie w praktyce będzie prostsze. Opracowanie, które trzymają Państwo w rękach, jest pomocą w podejmowaniu decyzji przez przedsiębiorców i osoby zarządzające spółkami.
Przekształcenie spółek
Przekształcenie spółki handlowej w inny rodzaj spółek nie wymaga rozwiązania i likwidacji dotychczasowej spółki. Istotą przekształcenia jest to, że spółka przekształcona nadal pozostaje podmiotem praw i obowiązków spółki przekształcanej.
Zasady ogólne
Zasady przekształcania spółek handlowych ujęte zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 13, poz. 69), zwanym dalej "k.s.h.". Kodeks reguluje też kompleksowo wszystkie kwestie związane z prawną konstrukcją spółek handlowych, tzn. sposób ich działania, metody zarządzania spółką, prawa i obowiązki wspólników, podział kompetencji pomiędzy organami spółek mających swoją osobowość prawną itp. Spółki handlowe łączą w sobie elementy prawa prywatnego, czyli regulującego relacje między podmiotami prywatnymi, a także prawa publicznego, czyli regulującego relacje pomiędzy podmiotami prywatnymi a państwem. Co do zasady bowiem, niezbędnym warunkiem powstania i istnienia spółki handlowej jest zawarcie przez wspólników odpowiedniej umowy spółki i jej autoryzacja w publicznym rejestrze (Krajowy Rejestr Sądowy).