Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-12-13

Regulaminy w prawie pracy

Obowiązujące pracownika przepisy to nie tylko kodeks pracy i rozporządzenia. Wiążą go też inne normy, które konstruują prawa i obowiązki podwładnych, a często doprecyzowują ogólne zapisy kodeksowe.

Daria Gąglewska, Urszula Niemiec
Stan prawny na 6 grudnia 2005 r.
Są to wewnętrzne źródła prawa pracy, do których zaliczamy układy zbiorowe pracy, regulaminy i statuty, obowiązujące jedynie pracodawcę i pracowników objętych ich treścią. Dzięki temu, iż (w odróżnieniu od ustaw i rozporządzeń) nie mają one charakteru powszechnego, możliwe jest za ich pomocą pełne skonkretyzowanie praw i obowiązków pracodawcy i pracowników oraz zasad postępowania w firmie, z uwzględnieniem jej specyfiki, rodzaju i formy działalności.
Ustalenie źródeł prawa pracy w firmie ma decydujące znaczenie dla szefa i podwładnych, gdyż stanowią one podstawę indywidualnych uprawnień pracowniczych. Uprawnienia w nich zawarte mogą być w razie naruszenia dochodzone przez pracowników w sądach.
W „Poradniku” przedstawiamy wszystkie rodzaje wewnętrznych aktów prawnych, poczynając od różnorakich regulaminów poprzez układy zbiorowe, a na statutach kończąc. Skupiamy się przy tym na praktycznych aspektach prezentowanej problematyki, eksponując możliwe trudności, pułapki i ich zgodne z prawem rozwiązania. Regulaminy są bowiem niejednokrotnie nawet ważniejszym źródłem uprawnień pracownika niż sama umowa, stąd tak istotne jest ich należyte sformułowanie. Ponadto właściwe ustalenie postanowień regulaminów lub układów z indywidualnym podejściem do danego zakładu pracy niewątpliwie ułatwia prawidłowe jego funkcjonowanie i sprawne zarządzanie.
Regulamin pracy
Regulamin pracy jest podstawowym aktem regulującym zasady, na których funkcjonuje
dany zakład pracy. Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Obowiązek wprowadzenia regulaminu ciąży na pracodawcy, który zatrudnia co najmniej 20 osób.
Zasady
Podstawowe regulacje dotyczące regulaminów pracy zawarte są w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 167, poz. 1398). Zgodnie z art. 104 § 1 k.p., regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Regulamin pracy jest aktem wykonawczym do kodeksu, a więc jest zbiorem przepisów niższej rangi. Zajmuje wraz z regulaminem wynagradzania najniższe miejsce w hierarchii źródeł prawa pracy, zatem nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż przepisy prawa pracy wyższej rangi, takie jak kodeks pracy lub układ zbiorowy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00