comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-08-30
Współpraca firmy z biurem rachunkowym
W gąszczu zmieniających się przepisów rzadko która firma radzi sobie z samodzielnym prowadzeniem dokumentacji podatkowo-księgowej. Coraz częściej, aby uniknąć błędów i konsekwencji karnoskarbowych, decydujemy się na obsługę wyspecjalizowanego w tym zakresie podmiotu, czyli biura lub kancelarii podatkowo-rachunkowej.
Wiesława Moczydłowska
Stan prawny na 23 sierpnia 2005 r.
W opracowaniu postaramy się przedstawić aspekty obsługi firm i podatników przez biura podatkowo-księgowe. Kancelarie te obsługują zróżnicowanych podatników, w związku z tym zakres świadczonych przez nie usług jest różny.
Z pewnością olbrzymie znaczenie ma to, z czym zwracamy się do biura rachunkowego, jakiej usługi oczekujemy. Wciąż najczęstsze są zlecenia na prowadzenie ksiąg rachunkowych od podatników, którzy są właścicielami przedsiębiorstw mniejszych rozmiarów. Zarówno zakres umowy z biurem, liczba załączników do tej umowy, wysokość wynagrodzenia, jak i inne elementy współpracy uzależnione są więc od zakresu usług, jakich oczekujemy od biura podatkowo-rachunkowego.
Zleceniodawcami biur w zakresie prowadzenia rachunkowości mogą być zarówno przedsiębiorcy - osoby fizyczne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą, jak i spółki cywilne, jawne i komandytowe. Księgi do prowadzenia przez biuro mogą oddać też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Coraz częściej zdarza się też, że usługę taką zlecają stowarzyszenia i fundacje.
Księgi rachunkowe czy księgi podatkowe?
Istotne znaczenie dla naszej działalności ma wybór podmiotu, któremu zdecydujemy się powierzyć prowadzenie naszej dokumentacji podatkowo-księgowej.
Kto ma obowiązek prowadzić księgi?
Zważywszy na fakt, że relacje z biurem w dużej mierze uzależnione są od tego, jaki zakres prac zlecamy do obsługi przez biuro, czy są to księgi rachunkowe czy księga przychodów i rozchodów, przypomnijmy, kto ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Mówi o tym ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 10, poz. 66). Przepisy tej ustawy stosuje się do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Polski:
Pozostało 98% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie