comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-06-28
Jak najtaniej prowadzić firmę
W dzisiejszych czasach, by sprostać konkurencji na rynku, musimy stale dbać o obniżanie kosztów funkcjonowania firmy. Ważnym zagadnieniem jest zatem kwestia, gdzie możemy poszukiwać oszczędności. Z pewnością bardzo wiele zależy od formy organizacyjnej firmy, jej rozmiaru czy wreszcie od profilu działalności. Prawo przewiduje bowiem sporo udogodnień mających wpływ na koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa, uzależniając je właśnie od wskazanych przesłanek. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej przyniosło tu pewne zmiany, spowodowane koniecznością dostosowywania naszego prawa do standardów europejskich, chociaż nie mają one charakteru rewolucyjnego.
Andrzej Bielecki
Stan prawny na 21 czerwca 2005 r.
Prowadząc firmę, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na koszty związane z zatrudnianiem pracowników - w firmach małych i średnich to często główne wydatki. Dobór odpowiedniej formy zatrudnienia powinien przynieść nam oszczędności, jednak musimy pamiętać, że nie w każdej sytuacji działanie takie jest opłacalne - dlatego warto przeanalizować wszelkie plusy i minusy umowy o pracę, zlecenia czy umowy o dzieło. Równie korzystne może być przyjmowanie pracowników z określonych grup, co do których ustawodawca przewidział preferencje i udogodnienia. Do takich grup zaliczają się przede wszystkim bezrobotni, absolwenci, niepełnosprawni i młodociani. Musimy jednak pamiętać, że z zatrudnieniem takich osób wiążą się też obowiązki - ważne jest zatem, aby racjonalnie przeanalizować bilans zysków i strat, zanim podejmiemy decyzję. Dobrą metodą ograniczania kosztów jest także wybór odpowiedniej formy opodatkowania, zwłaszcza uproszczone formy wydają się atrakcyjne - jednak nie są one dostępne dla wszystkich przedsiębiorców. Omawiając szczegółowo wskazane zagadnienia, „Poradnik” będzie z pewnością stanowił cenną pomoc w racjonalizacji wydatków, a co za tym idzie - umożliwi pełniejsze wykorzystanie potencjału firmy.
Jak zatrudniać pracowników?
Zatrudnianie pracowników na umowę o pracę wiąże się ze znacznymi kosztami dodatkowymi, bowiem poza obowiązkiem wypłaty wynagrodzenia będą obciążały nas różne dodatkowe koszty. Oprócz konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy (którą jako płatnicy jesteśmy zobligowani opłacać do urzędu skarbowego), dochodzą bardzo znaczne obciążenia związane z ubezpieczeniami społecznymi. Przede wszystkim jest to obowiązkowa składka na ubezpieczenie emerytalne oraz obowiązkowa składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Pozostało 98% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka