Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2004-06-29

Gdy pracodawca zwalnia

Stałość zatrudnienia to jedna z okoliczności, na której najbardziej zależy pracownikowi jako słabszej stronie stosunku pracy. Również ustawodawca dostrzega ten problem i tak konstruuje przepisy, by spełniały funkcję ochronną, w szczególnych sytuacjach gwarantując trwałość zatrudnienia. Nie należy jednak zapominać o pracodawcach, którzy muszą mieć możliwość rezygnacji z pracownika, gdy nie spełnia on ich oczekiwań albo podejmowanymi działaniami wręcz szkodzi ich interesom. Przepisy przyznają obydwu stronom możliwość rozwiązania stosunku pracy - rozwiązać umowę może zarówno pracownik, jak i pracodawca. Jednak w praktyce to najczęściej pracownik obawia się utraty zajęcia i bezrobocia.

Anna Korotyńska, Stanisław Wurcel
Stan prawny na 21 czerwca 2004 r.
Opracowanie, które macie Państwo przed sobą, stanowi kompendium wiedzy o zwolnieniach dokonywanych przez pracodawcę. Przedstawiamy prawa i obowiązki zwalnianych i zwalniających. Wskazujemy, czego może spodziewać się osoba zwalniana z pracy, jakie są okresy wypowiedzenia i okresy ochronne, jak zwalniać pracowników szczególnie chronionych przez prawo, a także jakie zachowania pracowników mogą uzasadniać zastosowanie przez pracodawcę dyscyplinarnego trybu rozwiązania umowy. Szczegółowo omawiamy nowe instytucje i rozwiązania zawarte w obowiązującej od początku tego roku ustawie o zwolnieniach grupowych.
W „Poradniku” została także kompleksowo zaprezentowana tematyka związana ze sporami pracy. Dowiecie się Państwo, jak wygląda postępowanie sądowe w zakresie sporów pracowniczych, kiedy warto wynająć adwokata, kiedy ugoda jest opłacalna, wreszcie ile kosztuje decyzja o skierowaniu sprawy do sądu. Omawiane zagadnienia są szeroko poparte wziętymi z życia przykładami i praktycznymi radami, a także orzecznictwem sądowym.
Zasadniczo prawa i obowiązki stron indywidualnego stosunku pracy, niezależnie od podstawy zatrudnienia, normuje ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 120, poz. 1252, dalej k.p.).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00