Data publikacji: 03.07.2018
Strata w przepisach podatkowych i bilansowych
Ani przepisy ustaw o podatkach dochodowych, ani też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie nakładają na podatników obowiązku dokumentowania poniesionych strat ani tym bardziej nie określają formy, w jakiej miałoby to nastąpić. Należy jednak wziąć pod uwagę, że podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna, co do zasady, odzwierciedlać wszystkie zdarzenia mające wpływ na prowadzoną działalność i wysokość zobowiązań podatkowych. Zgodnie z art. 193 Ordynacji podatkowej, księga prowadzona rzetelnie (tzn. odzwierciedlająca stan rzeczywisty) i niewadliwie (tzn. prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu) stanowi dowód tego, co wynika z zawartych w niej zapisów. Brak dowodów poniesienia strat lub ich niedostateczne uwiarygodnienie w toku kontroli podatkowej może spowodować podważenie rzetelności księgi i określenie wysokości obrotów w drodze oszacowania. Na konieczność wiarygodnego udokumentowania poniesionych strat zwrócił uwagę NSA w wyroku z 23 stycznia 1997 r. (I SA/Wr 3114/95):