Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-10-16

BONUSY A FAKTUROWANIE PŁATNOŚCI

PYTANIE
W licznych umowach (zwłaszcza z hipermarketami) występuje pojęcie „bonusu bezwarunkowego” określonego w procentach od obrotu. Jak fakturować ten rodzaj płatności na rzecz kupującego. Czy stanowi on koszt uzyskania przychodu u sprzedającego? - Anna N. z Łodzi.
ODPOWIEDŹ
Dla kupującego wypłacona premia specjalna (bonus) jest przychodem z działalności gospodarczej, natomiast u sprzedawcy stanowi ona koszt uzyskania przychodu.
WYJAŚNIENIE
W obrocie gospodarczym stosowane są często instrumenty ekonomiczne (np. skonto, bonifikata, upust), których celem jest zwiększenie obrotów z tytułu zawieranych kontraktów. Obok form premiowania kupujących rabatem występują również tzw. bonusy, czyli premie specjalne. Termin ten nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych. W doktrynie oraz w praktyce gospodarczej przez premię specjalną (bonus) rozumie się nagrodę pieniężną wypłacaną w związku z dokonaniem zakupu, po spełnieniu ustalonych warunków. Istotną cechą bonusa jest to, że stanowi on świadczenie pieniężne, którego wypłata nie wiąże się ze zmianą (zmniejszeniem) ceny sprzedaży. Wielkość bonusa nie zmniejsza bowiem ceny sprzedaży towaru i usługi w odróżnieniu od stosowanych rabatów.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00