Artykuł
Koszty uzyskania przychodów w 2001 r.
Podstawowe koszty uzyskania przychodów u przedsiębiorcy
Koszty reprezentacji i reklamy
W ustawach o podatkach dochodowych nie zdefiniowano w ujęciu rodzajowym wydatków na reklamę i reprezentację. Powinny być one jednak ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i wywierać wpływ na uzyskiwany przychód. Do wydatków na cele reklamy można zaliczyć ogłoszenia prasowe, radiowe i telewizyjne oraz uczestnictwo w powszechnych imprezach reklamowych (targach, wystawach, kiermaszach). Wydatkami reklamowymi są także zdjęcia, plakaty, filmy propagujące towary, szyldy i reklamy uliczne, kalendarze, witryny sklepowe itp. Natomiast wydatki na reprezentację to np. wydatki ponoszone przy przyjmowaniu i utrzymywaniu delegacji i kontrahentów; organizowanie przyjęć, posiedzeń i konferencji z udziałem kontrahentów, upominki, nagrody i kwiaty służące reprezentacji oraz wydatki związane z organizowaniem okolicznościowych imprez artystycznych.
Koszty reprezentacji i reklamy można podzielić na dwie kategorie:
l
koszty reklamy prowadzonej publicznie,l
koszty reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż publiczny.Podział ten ma duże znaczenie w prawie podatkowym, gdyż wydatki związane z reklamą publiczną, czyli adresowaną do szerokiego grona odbiorców, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu, zaś pozostałe wydatki są ograniczone limitem procentowym w stosunku do przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są więc wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną tylko do wysokości 0,25% przychodu.
Przez reprezentację i reklamę należy obecnie rozumieć przekazanie (zużycie) towarów (nabytych lub wytworzonych) i świadczenie własnych usług, związane m.in. z:
l
przyjmowaniem delegacji krajowych i zagranicznych (np. koszty przyjęć i imprez),l
poczęstunkiem gości przedsiębiorcy, uczestników konferencji,l
organizowaniem imprez artystycznych z okazji różnych uroczystości,PRZYKŁAD
Firma pana Stefana Melnika zajmuje się produkcją sprzętu AGD. W maju 2001 r. pan Stefan zaczął reklamować produkowane przez siebie sprzęty w witrynach sklepów oraz w lokalnej gazecie. Dodatkowo do każdego zakupionego produktu dołączony jest mały upominek. Czy w obydwu przypadkach koszty reklamy przedsiębiorca może odliczyć w wysokości faktycznie poniesionej?