Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-06-19

Koszty uzyskania przychodów w 2001 r.

Podstawowe koszty uzyskania przychodów u przedsiębiorcy

Koszty reprezentacji i reklamy

W ustawach o podatkach dochodowych nie zdefiniowano w ujęciu rodzajowym wydatków na reklamę i reprezentację. Powinny być one jednak ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i wywierać wpływ na uzyskiwany przychód. Do wydatków na cele reklamy można zaliczyć ogłoszenia prasowe, radiowe i telewizyjne oraz uczestnictwo w powszechnych imprezach reklamowych (targach, wystawach, kiermaszach). Wydatkami reklamowymi są także zdjęcia, plakaty, filmy propagujące towary, szyldy i reklamy uliczne, kalendarze, witryny sklepowe itp. Natomiast wydatki na reprezentację to np. wydatki ponoszone przy przyjmowaniu i utrzymywaniu delegacji i kontrahentów; organizowanie przyjęć, posiedzeń i konferencji z udziałem kontrahentów, upominki, nagrody i kwiaty służące reprezentacji oraz wydatki związane z organizowaniem okolicznościowych imprez artystycznych.

Koszty reprezentacji i reklamy można podzielić na dwie kategorie:

l

koszty reklamy prowadzonej publicznie,

l

koszty reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż publiczny.

Podział ten ma duże znaczenie w prawie podatkowym, gdyż wydatki związane z reklamą publiczną, czyli adresowaną do szerokiego grona odbiorców, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu, zaś pozostałe wydatki są ograniczone limitem procentowym w stosunku do przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są więc wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną tylko do wysokości 0,25% przychodu.

Przez reprezentację i reklamę należy obecnie rozumieć przekazanie (zużycie) towarów (nabytych lub wytworzonych) i świadczenie własnych usług, związane m.in. z:

l

przyjmowaniem delegacji krajowych i zagranicznych (np. koszty przyjęć i imprez),

l

poczęstunkiem gości przedsiębiorcy, uczestników konferencji,

l

organizowaniem imprez artystycznych z okazji różnych uroczystości,

PRZYKŁAD

Firma pana Stefana Melnika zajmuje się produkcją sprzętu AGD. W maju 2001 r. pan Stefan zaczął reklamować produkowane przez siebie sprzęty w witrynach sklepów oraz w lokalnej gazecie. Dodatkowo do każdego zakupionego produktu dołączony jest mały upominek. Czy w obydwu przypadkach koszty reklamy przedsiębiorca może odliczyć w wysokości faktycznie poniesionej?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00