Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-02-22

Co każdy pracodawca powinien wiedzieć o mobbingu?

Przemoc w pracy

Choć definicja mobbingu istnieje w polskim prawie pracy dopiero od ponad dekady, to w świadomości, nie tylko pracowników, lecz także świadomości społecznej mobbing zaistniał już na stałe. W rzeczywistości obraz ten jest jednak daleko zniekształcony od kodeksowych przesłanek mobbingu.

Pozadyskusyjny jest fakt, że mobbing jest działaniem niezmiernie niebezpiecznym i bolesnym dla pracowników. Ale również i dla samych pracodawców niesie rażąco dotkliwe konsekwencje. Oprócz strat finansowych związanych z wypłatą zadośćuczynienia czy odszkodowania trzeba liczyć się z problemami w organizacji pracy (spada jej wydajność, rośnie liczba zwolnień chorobowych, psuje się atmosfera pracy) oraz stratami wizerunkowymi firmy, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej postrzegania na rynku.

Zawsze za mobbing stosowany wobec pracownika przez innych pracowników odpowiada pracodawca.

Nie wszystkie zachowania są mobbinGiem

W Polsce w przypadku mobbingu problem polega na tym, że w świadomości społecznej jest on utożsamiany często z każdym mniej lub bardziej subiektywnym odczuciem pracownika związanym z krytyką i negatywną oceną jego pracy lub jego osoby. Wystarczy przejrzeć wpisy internetowe dotyczące wymogu dress code’u w firmach. Postulaty pracodawców odnośnie do konkretnych form ubioru pracowników (np. odpowiednich butów) nagminnie określane są jako mobbing. Tymczasem prawne przesłanki mobbingu są znacznie bardziej wieloaspektowe.

Kolejnym zaobserwowanym problemem związanym z mobbingiem jest fakt, że stał się on, niestety, również sposobem walki z pracodawcami. Ze względu na jednoznaczny negatywny wydźwięk i odbiór mobbingu w świadomości społecznej, pracownicy często "bronią" się w przypadku niepowodzeń w pracy - całkowicie wyimaginowanymi zarzutami mobbingu wobec pracodawców. Próbują w ten sposób (mniej lub bardziej świadomie) odwrócić uwagę od własnych niekompetencji i błędów. Często powtarzają: "Pracodawca mnie mobbingował", "Byłem ofiarą mobbingu", "Założyłem sprawę o mobbing". Zanim sąd rozstrzygnie, czy dane zachowanie faktycznie miało znamiona mobbingu, pracodawca w tym czasie musi liczyć się z negatywnym odbiorem przez podwładnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00