Zadowolenie z pracy pracowników pogotowia ratunkowego - opis przypadku
Prestiż zawodu
Zadowolenie jest pojęciowo niejednolitym wyrażeniem stanu emocjonalnego człowieka związanego z różnymi sytuacjami, zdarzeniami i aktywnościami, jakie odczuwa lub jakie trwa w jego życiu1. Ważne znaczenie w ogólnym zadowoleniu człowieka ma zadowolenie z pracy.
Jest wiele czynników wywołujących i wpływających na stan satysfakcji oraz ogólnie na zadowolenie z pracy2. Jest nim każdy bodziec o właściwościach pożądanych lub przynoszących przyjemności. Można je podzielić na dwie grupy:
● czynniki, które tworzy organizacja (cele i polityka firmy, technika, technologia, treść pracy, warunki pracy, kierowanie ludźmi i motywowanie).
● czynniki poza organizacją (osobowość pracownika i wpływ na relacje z pracownikami, wyznawany system wartości, rodzina)3.
Szczegółowe komponenty zadowolenia z pracy będą tylko w części jednakowe dla wszystkich pracowników, niezależnie od pełnionej funkcji w organizacji, a w części będą się różnić w zależności od firmy i jej możliwości, stanowiska, własnych aspiracji pracownika i jego systemu wartości oraz sytuacji materialnej i rodzinnej. Poniżej zostaną przedstawione wyniki ankiety przeprowadzonej w pewnym Pogotowiu Ratunkowym w mieście X.
Charakter pracy pogotowia ratunkowego
Pogotowie ratunkowe jest w myśl ustawy Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej powstałym w 2001 roku w następstwie połączenia Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego z Wojewódzką Kolumną Transportu Sanitarnego. Jednostką założycielską i nadzorującą jest samorząd województwa. Zasięg działania pogotowia obejmuje mieszkańców byłego województwa w ramach pięciu filii znajdujących się w obecnych powiatach. Powiatowa struktura organizacyjna pogotowia ratunkowego jest celowa i ma na względzie jak najszybsze dotarcie do miejsca zdarzenia od chwili przyjęcia zgłoszenia, co wynika z nakazu ustawy z 28 września 2006 roku o Państwowym ratownictwie medycznym (art. 24).