comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-04-05
Opodatkowanie przychodów z udostępniania wizerunku
Wizerunek jest dobrem osobistym, mającym w warunkach gospodarki wolnorynkowej aspekt komercyjny, biorąc pod uwagę np. możliwość posługiwania się w działalności reklamowej wizerunkami osób powszechnie znanych, budzących sympatię konsumentów, Ze względu na to, iż dobra osobiste nie są uwzględnione wprost w systemie opodatkowania przychodów osób fizycznych, wynagrodzenia, uzyskiwane z tytułu dysponowania wizerunkami przez uprawnione podmioty, budzą wątpliwości w kontekście opodatkowania ich podatkiem dochodowym.
Niezależnie od tego, czy wynagrodzenie wypłacane jest osobie uprawnionej za udzielenie zgody na korzystanie z wizerunku w celach czysto komercyjnych, np. reklamowych, czy też bez komercyjnego kontekstu, stanowi ono niewątpliwie przychód wyrażającego zgodę, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Ponieważ - jak zasygnalizowano już na wstępie - ustawa ta nie wspomina wyraźnie o takich przychodach, rodzi się pytanie, jakiemu źródłu przychodów wynagrodzenie za udostępnienie wizerunku przyporządkować, czyli według jakich zasad wynagrodzenie to opodatkować.
Pozostało 81% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka