comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-04-20
Ryczałty za używanie pojazdów w jazdach lokalnych
W Dzienniku Ustaw z 26 marca 2002 r. Nr 27, poz. 271 opublikowano oczekiwane przez podatników od początku roku rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
POWSTANIE LUKI PRAWNEJ
Przypomnijmy, iż problemy związane z wypłacaniem pracownikom ryczałtów samochodowych na jazdy lokalne, które korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, powstały w wyniku wejścia w życie od 1 stycznia 2002 r. ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371 ze zm.). Ustawa o transporcie drogowym, uchylając ustawę z 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób (Dz.U. Nr 141, poz. 942 ze zm.), pośrednio uchyliła też wydane na podstawie jej art. 18 ust. 2 rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 marca 1998 r. w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 41, poz. 239). Należy również dodać, iż w ustawie o transporcie drogowym nie zawarto upoważnienia do wydania rozporządzenia normującego zagadnienie używania pojazdów do celów służbowych w jazdach lokalnych, która to materia do 31 grudnia 2001 r. była unormowana w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 marca 1998 r. W wyniku tych zmian legislacyjnych powstała luka prawna, ponieważ z jednej strony art. 21 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nadal w 2002 r. zwalniał od podatku dochodowego kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu kosztów używania pojazdów samochodowych na potrzeby zakładu pracy w jazdach lokalnych - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej stawek za 1 km przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, z drugiej zaś strony brak było przepisów określających wysokość miesięcznych ryczałtów na ten cel.
Pozostało 77% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka