Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-01-06

Zamknięcie ksiąg rachunkowych i przygotowanie bilansu - cz. 1

Zamknięcie ksiąg rachunkowych i przygotowanie bilansu (cz. I)

Zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz. 591 ze zm.) firmy prowadzące księgi rachunkowe mają obowiązek w wyznaczonych terminach według obowiązujących wzorów sporządzić roczne sprawozdanie finansowe.

CECHY SPRAWOZDANIA

Prawidłowe sprawozdanie powinno cechować:

l

prawdziwość, czyli zgodność z rzeczywistością, którą zapewnia oparcie sprawozdań na udokumentowanej, prawidłowo prowadzonej i zweryfikowanej ewidencji księgowej,

l

sprawdzalność, którą osiąga się przez możliwość łatwego dotarcia do podstawy sporządzenia sprawozdania,

l

kompletność, polegająca na ujęciu wszystkich zjawisk gospodarczych i składników majątku objętych zakresem sprawozdania,

l

istotność, związaną z unikaniem nadmiernej rozbudowy sprawozdania i z koncentracją na informacjach niezbędnych do właściwej oceny sytuacji,

l

ciągłość, a więc przenoszenie danych liczbowych z okresu na okres,

l

porównywalność, którą gwarantuje stosowanie takich samych metod i wzorów sprawozdawczych w różnych okresach,

l

przejrzystość i zrozumiałość.

Konieczność systematycznej pracy służb finansowo-księgowych

Aby nasze sprawozdanie posiadało wymienione cechy, powinniśmy na to pracować przez cały rok, tzn.:

1) prowadzić na bieżąco ewidencje syntetyczną i

analityczną aktywów i pasywów oraz następujących w nich zmian na skutek operacji gospodarczych, jak również kosztów i przychodów jednostki gospodarczej, dokonując zapisów na podstawie prawidłowych dowodów w urządzeniach ewidencyjnych właściwych dla danego roku;

2) uzgadniać dane ewidencji syntetycznej z

danymi ewidencji analitycznej, kontrolując jednocześnie prawidłowość dokonanych księgowań;

3) uzgadniać, w

możliwie krótkich odstępach czasu, konta bankowe i konta rozrachunków z kontrahentami, wyjaśniając i korygując natychmiast zaistniałe różnice;

4) bieżąco odpisywać należności i

zobowiązania przedawnione;

5) uzgadniać dane ewidencji ilościowej i

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00