Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-08-21

Czy gmina powinna wystawić fakturę 
po śmierci najemcy, który był przedsiębiorcą

Gmina (podatnik VAT czynny) wynajmowała lokal użytkowy przedsiębiorcy (podatnikowi VAT czynnemu). Najem był dokumentowany fakturami. Niedawno najemca zmarł. W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie ma informacji o ustanowieniu zarządcy sukcesyjnego i powstaniu przedsiębiorstwa w spadku. Gmina nie ma informacji o ewentualnych spadkobiercach i nie ma komu dostarczyć faktur. Umowa najmu nie zawierała postanowienia co do sposobu postępowania na wypadek śmierci najemcy i nie przewidywała rozwiązania umowy w takim przypadku. Ze względu na pozostające w lokalu wyposażenie będące własnością zmarłego najemcy gmina do zakończenia postępowania spadkowego nie ma prawa opróżnić pomieszczeń, korzystać z nich, a tym samym nie może ich ponownie wynająć. Lokal nie został przekazany do dyspozycji gminy. Działalność zmarłego najemcy nie była i nie jest kontynuowana. Czy gmina powinna wystawić faktury za najem lokalu do czasu opróżnienia lokalu?

W analizowanej sprawie najemca prowadził działalność gospodarczą i był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, dlatego usługi najmu z mocy prawa powinny być dokumentowane fakturą stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Istota problemu sprowadza się do ustalenia, czy po śmierci najemcy gmina powinna wystawić faktury za najem lokalu do czasu opróżnienia lokalu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00